Dear anyone,
Your duolingo forum registration isn't automaticaly transferred to duome forum so in order to join duome forums you need to register with your existing or any other username and email; in any case it's advised that you choose a new password for the forum.
~ Duome Team

[STOR] Monstergarderoben

User avatar
Will709432

[STOR] Monstergarderoben

Post by Will709432 »

Something shorter, and just a bit of fun. I always think there are no mistakes until they're pointed out :) Kept it much shorter this time. Lost something in the cut but since this is far from literature, doesn't matter.

svensk version

Monstergarderoben

"Mata mig!"

Lars rörde sig vaken, blinkade med ögonen i det mörka rummet. Han undrade vad som hade väckt honom.

Men han hörde bara vinden utanför

Lars kröp tillbaka ner och slöt ögonen, ivrig att få tillbaka sin dröm om den tropiska ön långt härifrån. Han hade planerat att bli rik när han fyllde femtio och få bo på en ö. Det skulle vara en rättvis belöning; han hade gjort stora uppoffringar under sitt liv. Men istället hade antikaffären fått honom att bo bland reliker i ett dammigt hus, ensam och ogift vid femtiofem års ålder. Han försökte inte tänka på det. Innan Lars hann somna, hörde han dock rösten igen.

"Mata mig!"

Lars ryckte upp sig, och darrade. Han knäppte på lampan.

”Vem går där?"

Det fanns lite möbler i sovrummet förutom den Louis XV garderoben, som Lars hade köpte igår. Rösten kunde inte ha kommit från någon annanstans.

Nu reste sig Lars från sängen och närmade sig försiktigt garderoben.

"Vem gömmer sig därinne!"

Garderobsdörrarna öppnades sakta och knarrade. En illaluktande gas släpptes ut.
Stanken tvingade tillbaka Lars med händerna över näsan i avsky.

Han stirrade med fasa och förundran på garderobens röda ihåliga mage.

"Jag har blivit galen", muttrade Lars för sig själv.

”Oj tvärtom”, dånade garderoben med fransk accent. ”Jag pratar tills du matar mig.”

”Omöjlig! Om inte ... om inte ryktet är sant om att du en gång var ägs av djävulen. Du har blivit förhäxad”

Garderoben vrålade. ”Jag är hungrig!”

Lars snubblade bakåt. Men han hade bestämt sig för att försöka lugna garderoben, tills han kunde förstöra det.

”Okej, men var snäll och var tyst, annars stör du grannarna.”

”Kött.”

”Kött? Men jag har inget kött i huset. Jag är vegetarian.”

Garderoben vrålade igen. ”Jag kräver kött.”

”Okej, okej, men du får vänta tills i morgon när butikerna öppnar.”

Garderoben blev rasande. Den vrålade med sådan kraft och sina dörrar slogs upp med sådan kraft att garderoben ramlade omkull. Lars kunde inte komma undan snabbt nog.

Garderoben föll på honom och svalde honom hel. Dörrarna slogs igen. Fångad i mörkret, inuti magen på Den Monster Garderoben. Lars skrek av skräck när garderoben började äta upp sitt byte.


English version

The Monster Wardrobe.

”Feed me!”
Lars stirred awake, blinking in the dark room. He wondered what had awakened him.
The only sound was the wind wailing around the house.
He snuggled back under the covers, eager to return to his dream of a tropical island far from here. He had planned to be rich by the time he was fifty and live on an island. That would be a just reward; he had made great sacrifices during his life. But instead the antiques business had left him living among relics in a dusty house, alone and unmarried at fifty-five. He tried not to think about that. Before he could find sleep, however, he heard the voice again.
"Feed me."
Lars sat up, shivering. He snapped on the lamp. "
“Who goes there?"
The room held no furniture except the Louis Xv Wardrobe Lars had bought yesterday. He got up and approached it cautiously.
"Who’s hiding in there?"
The wardrobe’s creaking doors opened slowly. A foul-smelling gas was released. The stench forced Lars back with his hands over his nose in disgust.
He stared in horror and wonder at the wardrobe’s red hollow stomach.
"I've gone mad," Lars muttered to himself.
"Oh, on the contrary," thundered the wardrobe in a French accent. "I'll talk until you feed me."
"Impossible! Unless...unless the rumour is true that you were once owned by the devil. You have been bewitched”
The wardrobe roared. "I'm hungry!"
Lars stumbled backwards. But he had decided to try to calm the wardrobe, until he could destroy it.
"Okay, but please be quiet or you'll disturb the neighbours."
"Meat."
"Meat? But I have no meat in the house. I'm a vegetarian."
The wardrobe roared again. “I demand meat.”
"Okay, okay, but you'll have to wait until tomorrow when the stores open."
The wardrobe became enraged. It roared with such force and its doors swung open with such force that the wardrobe tipped over. Lars couldn't get away fast enough.
The wardrobe fell on him and swallowed him whole. The doors slammed shut. Trapped in the dark, inside the belly of The Monster Wardrobe, Lars screamed in horror. The wardrobe started eating its prey.


Notes

  • This sentence Han hade planerat att bli rik när han fyllde femtio och få bo på en ö was originally Han hade planerat att bli rik när han fyllde femtio och bo på en ö. No idea why I added få or if it's correct, but reading it back , sounded like it should be there. :?

  • Det skulle vara en rättvis belöning, I just realised that I used skulle bli in a previous story but not sure why.

  • I have a suspicion that års ålder is not needed in the sentence with femtiofem års ålder

  • changed Okej, men var snäll och var tyst, annars stör du grannarna. because snälla var tyst looked wrong and too literal on second thoughts. Not sure if change is correct either though.


Last edited by Will709432 on Mon Dec 19, 2022 8:30 am, edited 5 times in total.
User avatar
Will709432

Re: [STOR] Monstergarderoben

Post by Will709432 »

Monstergarderoben

"Mata mig!"

Lars rörde sig vaken, blinkade med ögonen i det mörka rummet. Han undrade vad som hade väckt honom.

Men han hörde bara vinden utanför

Lars kröp tillbaka ner och slöt ögonen, ivrig att få tillbaka sin dröm om den tropiska ön långt härifrån. Han hade planerat att bli rik när han fyllde femtio och få bo på en ö. Det skulle vara en rättvis belöning; han hade gjort stora uppoffringar under sitt liv. Men istället hade antikaffären fått honom att bo bland reliker i ett dammigt hus, ensam och ogift vid femtiofem år. Han försökte inte tänka på det. Innan Lars hann somna, hörde han rösten igen.

"Mata mig!"

Lars ryckte upp sig, och darrade. Han knäppte på lampan.

”Vem går där?"

Det fanns lite möbler i sovrummet förutom den Louis XV garderoben, som Lars hade köpte igår. Rösten kunde inte ha kommit från någon annanstans.

Nu reste sig Lars från sängen och närmade sig försiktigt garderoben.

"Vem gömmer sig därinne!"

Garderobsdörrarna öppnades sakta och knarrade. En illaluktande gas släpptes ut.
Stanken tvingade tillbaka Lars med händerna över näsan i avsky.

Han stirrade med fasa och förundran på garderobens röda ihåliga mage.

"Jag har blivit galen", muttrade Lars för sig själv.

”Oj tvärtom”, dånade garderoben med fransk accent. ”Jag pratar tills du matar mig.”

”Omöjlig! Om inte ... om inte ryktet är sant om att du en gång var ägs av djävulen. Du har blivit förhäxad”

Garderoben vrålade. ”Jag är hungrig!”

Lars snubblade bakåt. Men han hade bestämt sig för att försöka lugna garderoben, tills han kunde förstöra det.

”Okej, men var snäll och var tyst, annars stör du grannarna.”

”Kött.”

”Kött? Men jag har inget kött i huset. Jag är vegetarian.”

Garderoben vrålade igen. ”Jag kräver kött.”

”Okej, okej, men du får vänta tills i morgon när butikerna öppnar.”

Garderoben blev rasande. Den vrålade med sådan kraft och sina dörrar slogs upp med sådan kraft att garderoben ramlade omkull. Lars kunde inte komma undan snabbt nog.

Garderoben föll på honom och svalde honom hel. Dörrarna slogs igen. Fångad i mörkret, inuti magen på Den Monster Garderoben. Lars skrek av skräck när garderoben började äta upp sitt byte.


Changes

*changed the crappy "Men bara vindens ylande utanför hördes" to Endast vindens ylande kring takfoten utanför hördes
*changed "Lars kröp tillbaka ner och slöt ögonen" to Lars kröp tillbaka ner i sängen och slöt ögonen
*changed "...vid femtiofem års ålder" to the much simpler femtiofem år

Post Reply

Return to “Berättelse - Stories, novels, poems and articles”