Dear anyone,
Your duolingo forum registration isn't automaticaly transferred to duome forum so in order to join duome forums you need to register with your existing or any other username and email; in any case it's advised that you choose a new password for the forum.
~ Duome Team

[WELCO] [FORUM] Välkommen / Welcome

English and Swedish speakers are all welcome. Find and discuss Swedish resources for learning.
Diskussioner kan föras på antingen svenska eller engelska. Det finns många svenska lärresurser.


Moderator: Basler Biker

User avatar
Basler Biker
Switzerland

[WELCO] [FORUM] Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

Någon måste vara den första här på det svenska forumet, och självklart är det den som har inget annat att göra.
Jag hoppas innerligt att hitta alla anständiga människor från Duolingo här igen. Infödda såväl som flytande talare.
Och kanske tar några av de anonyma observatörerna tillfället i akt att ge sig till känna också..

Someone had to be first to write a warm-hearted welcome on this all-new Swedish forum.
I sincerely hope to find manu people from Duolingo here again. Native as well as fluent speakers.
And maybe some of the anonymous observers take the opportunity to make themselves known as well.

The first thing that any visitor here should know is that at duome.eu we aim at making a much better forum than Duolingo ever was.
Here are a few "lesser" aspects we wanted to improve:

Overall Forum Mindsetting
-- This is a very positive minded forum! Even when the Duolingo-Swedish forum was already very nice and calm, no negativity to be seen, we want and we will do even better here on Duome, as we have only a "Thanks" button to express your respect and approval for a constructive post. Doing so will add your alias on the Thanks List at the bottom of a topic, so you can see who, along with you, also approves the content. (changed your mind? you can UnThank again)

Moderation of the forum content
-- this forum is very much moderated, i.e. not just a loose bunch of unsorted items. To make sure that this happens we need to collaboration of every visitor, and there are a number of rules to be respected. Note that these "Swedish from English" rules are to complement the "General Duome Forum rules", and note also that these forum rules may be different (more severe) than those for other languages.

==> In the library: "Swedish from English" - Specific Forum Rules

Structured content
In this Swedish Forum Community we want to keep the forum as structured as possible. Therefore, next to a General Discussion forum, where Swedish as well as English speaking/writing is allowed, and where any Language related topic can be created for discussion, we have created a number of very specific subforums to accomodate topics with a corresponding content.

Image

Good and serious content won't disappear
Unless by actions of the Moderator (due to infringement of The Rules) or by action of the Author

Replies don't disappear
Even when a post is quoted or commented upon, will it not disappear when the original post is deleted
No discussions being truncated in the middle, no subtrees being deleted because they are "defunct" (no more parent post)

Excellent Search feature
It is explained here how you can find any previous content, and how to make use of the content the Categories
In the Library : How to search

If you wonder what all those symbols mean, which appear in front of the posts? It's explained here


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

User avatar
Fnirk1
Sweden

Re: Välkommen / Welcome

Post by Fnirk1 »

Jag är en av de där infödda (observatörerna) som BB talar om, antar jag.
Jag kanske inte är så bra på att förklara grammatik, men kan jag så hjälper jag gärna till och försöker förklara ändå.

I'm one of those native (observers) that BB mentioned, I guess.
I might not be so good about grammatical explanation, but if I can I will try to help explain anyway.

:sweden: N :gb: C1 :ru: B2 :fr: :es:B1 :de: :it: :netherlands: A1

User avatar
Ida794718
Sweden

Re: Välkommen / Welcome

Post by Ida794718 »

Nu har jag också hittat hit! Det vore ju allt tråkigt om vi inte fortsätter att ha ett ställe där vi kan ta våra frågor och förhoppningsvis hitta svar.

Låt oss nu försöka få den information vi tycker är viktig från Duolingo hit!

Ida





Native :sweden: / Acceptable in :uk: / Understand quite well(at least in text) :denmark: :norway: / Learning :ireland:

konstig

Re: Välkommen / Welcome

Post by konstig »

Det är inte utan att jag tvekar en aning, låter muspekaren glida fram och tillbaka några gånger över submitknappen innan jag fattar mitt beslut. Att tyst observera är ju alltid så mycket bekvämare än att sticka ut hakan.

Nåväl, jag vet inte hur anständig jag är, men jag har redan börjat smyga omkring här på det nya forumet, så jag kan ju lika gärna säga hej. Så får vi se vad som händer.

I'm not going to translate this into English. Does that make me a bad person?

Native speaker of Swedish, reluctant user of English, passionate student of (Mandarin) Chinese, occasional reader of German, casual participant in the green owl's French class.

tofflor

Re: Välkommen / Welcome

Post by tofflor »

Stängningen av DuoLingo forum kunde bli bra egentligen. Jag har inte användat DuoLingo för sex månader sedan och bara lyssna till svenska radio utan att få tilltäckligt övning att prata eller skriva. På min ålder är min hjärnahästiget inte så bra så att skriva är en mycket lättare sätt att återvända till språket. Jag hatar att skriva utan att klistra det in i Google Översättning först!

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

Hej allihopa,

Jag skulle uppskatta om denna svenska diskussion var ett maximum på svenska. Det ger mig massor av "material" av infödda och flytande talare (i deras svar) samt annat svenskt material från studenter (korrigeras av ovannämnda).

NOTE: ==> I det tidigare Duolingo French-forumet bytte vi till maximalt franska, snarare än ändlösa diskussioner på engelska "om" franska.
På så sätt kunde alla öva sin franska också. Icke-franska tolererades förstås, för de studenter som inte behärskar franska tillräckligt för att formulera en fråga om en fråga

Så, ska vi göra samma sak för detta svenska forum? (det är redan så här långt)

PS: And for people who are not sure - like KONSTIG did - don't be afraid to pump your Swedish-English (or your own mothertongue) back and forth in GTran or DeepL. Or allow readers here to correct your Swedish entry. Which is another thing we could do systematically, all together.


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

User avatar
Fnirk1
Sweden

Re: Välkommen / Welcome

Post by Fnirk1 »

Basler Biker wrote: Tue Feb 15, 2022 9:30 am

Or allow readers here to correct your Swedish entry. Which is another thing we could do systematically, all together.

Jag tycker detta låter som en bra ide. Att rätta och hjälpa varandra brukar vara ett bra sätt att ge feedback. Om det görs på ett bra sätt, givetvis!

:sweden: N :gb: C1 :ru: B2 :fr: :es:B1 :de: :it: :netherlands: A1

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

Okej ! Och jag har genast ett nytt ord och några synonymer i mitt ordförråd:(i min vokabulär) => givetvis! / såklart! / naturligtvis! / förstås!


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

konstig

Re: Välkommen / Welcome

Post by konstig »

Basler Biker wrote: Tue Feb 15, 2022 9:30 am

Jag skulle uppskatta om denna svenska diskussion var ett maximum på svenska. Det ger mig massor av "material" av infödda och flytande talare (i deras svar) samt annat svenskt material från studenter (korrigeras av ovannämnda).

Det låter väldigt klokt. Det bästa sättet att lära sig ett språk är ju att använda det. Man skulle kunna sammanfatta det du skriver som två informella rekommendationer för hur man använder forumet:

1.) Använd svenska så ofta som möjligt. Övning ger färdighet.
2.) Om du inte kan uttrycka det du vill på svenska är det naturligtvis okej att använda ett annat språk.

Jag skulle vilja lägga till en tredje punkt till listan.

3.) Kom ihåg att du alltid kan fråga vad något betyder om du inte förstår.

Native speaker of Swedish, reluctant user of English, passionate student of (Mandarin) Chinese, occasional reader of German, casual participant in the green owl's French class.

Darren844127
Australia

Re: Välkommen / Welcome

Post by Darren844127 »

Hej!

Jag är absolut NEWB från Duolingo.

Don't know how to say NEWB in Swedish but I am guessing it is the same as in English :lol:

User avatar
Rebecca
Great Britain

Re: Välkommen / Welcome

Post by Rebecca »

Hej allihopa!
Jag heter Rebecca. Jag har varit på Duolingo för några år och jag hjälpte till på forumen men jag har varit tyst de senaste åren.
Jag har lärde mig svenska från bara Duolingo! Kanske jag göra många fel 😅 Jag hoppas att jag kan förbättra det här. Jag titta på Melodifestivalen varje år och några youtubers men jag tränar inte så mycket annars.

:D

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

Darren844127 wrote: Sat Feb 19, 2022 8:17 am

Hej!
Jag är absolut NEWB från Duolingo.
Don't know how to say NEWB in Swedish but I am guessing it is the same as in English :lol:

Vet inte hur man säger "newbie" på svenska men jag gissar att det är samma sak som på engelska.
Jag är en absolut nybörjare

Välkommen till världens mest positiva sinnade language learning forum! ;-)
Ingen nedröstning här, bara välvilliga människor som hjälper varandra att bli bättre på sitt målspråk.

PS: Låt mig också korrigeras av alla som talar svenska som modersmål eller flytande, eftersom jag också fortfarande lär mig svenska.

BB - Basler Biker


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

Darren844127
Australia

Re: Välkommen / Welcome

Post by Darren844127 »

Basler Biker wrote: Sat Feb 19, 2022 9:15 am

Vet inte hur man säger "newbie" på svenska men jag gissar att det är samma sak som på engelska.
Jag är en absolut nybörjare

Vad intressant, nybörj har liknande ljud till newbie :D

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

Rebecca wrote: Sat Feb 19, 2022 9:10 am

Hej allihopa!
Jag heter Rebecca. .. Jag hoppas att jag kan förbättra det här...

Välkommen Rebecca.

Vi har skapat ett speciellt forum "Översättningar" här på duome. avsikten är att lägga korta texter där, och sedan vänta på korrigeringar och rekommendationer till förbättringar, från svenskar och svensktalande.
Prova texten i din introduktion. Jag är säker på att någon kommer att rätta till dina misstag.

För frågor som du vill ha ett tydligt svar på kan du gå till det dedikerade forumet "Frågor och Svar".

För allt annat, relaterat till svenska, språk, kultur och så vidare, kan du besöka det allmänna forumet Swedish Language (från engelska). Där kan du också träna på ditt svenska skrivande, men har du problem med det kan du även ställa frågor på engelska. Avsikten är också att alla försöker formulera sig på svenska, även svaren på en engelsk fråga,. Det kommer att förbättra allas läsförmåga.

mvh - Basler Biker


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

User avatar
segwyne
United States of America

Re: Välkommen / Welcome

Post by segwyne »

Hej!

Jag har klarat av den svenska träd på Duolingo sedan oktober 2020. Jag träna varje dag på Duolingo, och jag har gått med till några Discord sevrar som är på svenska. Ibland lyssnar jag på Radio Sweden på lätt svenska och förstår det mesta. Jag talar spanska också på samma nivå.

Maken och två av vår sex barn (no snark there! I know what I said) ska flytta till Sverige i sommaren. De är 15 och nästa 11 år gammal. Tre av andra barnen är vuxen och vill inte flytta med oss än. Det fjärde tar studenten i juni och ska gå på universitet i Storbritannien i hösten. Just nu tänker vi om flytta till Karlstads område, men det beror på var maken hittar jobb. Han är nätverkteknik, jag tror. Han också har 5 år erfarenhet att bygga dörrer.

Jag är sömmerska av medeltid och historiska kläder, och nybörjare trädgårdsmästare. Vi har hönser, och brukade har getter samt.

Jag träna gärna här med er! Korrigeringar är välkomna. Tack för att skapa det här forumet!

Native :us: Intermediate :sweden: :es:

User avatar
Ida794718
Sweden

Re: Välkommen / Welcome

Post by Ida794718 »

Hej Segwyne,

Om du är intresserad av medeltida kläder och den tidsepoken så kan jag verkligen tipsa dig om att åka till Gotlands medeltidsvecka när du har flyttat hit. Den brukar vara under sommaren i Visby och allt handlar bara om medeltiden då! Jag skulle dock rekommendera dig att lyssna på lite Sveriges Radio - Gotland P4 innan så du vänjer dig vid deras dialekt, jag älskar den men den är lite speciell!

Själv har jag vänner som är intresserade av vikingatiden, vilket jag nog också föredrar och det finns många marknader runtom i Norden genom hela sommarmånaderna. Åtminstone innan covid, det har fått ställas in en del de senaste två åren men nu ska det nog startas upp igen! Det finns garanterat flera medeltidsmarknader också runtom i Norden.

Ida





Native :sweden: / Acceptable in :uk: / Understand quite well(at least in text) :denmark: :norway: / Learning :ireland:

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Välkommen / Welcome

Post by Basler Biker »

segwyne wrote: Tue Feb 22, 2022 1:47 pm

...

@segwyne : din signatur ... försök att skriva "sweden" i sin helhet, inte "se" och inga versaler. Det borde fungera.


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

User avatar
segwyne
United States of America

Re: Välkommen / Welcome

Post by segwyne »

Ida794718 wrote: Mon Feb 28, 2022 8:27 pm

Hej Segwyne,

Om du är intresserad av medeltida kläder och den tidsepoken så kan jag verkligen tipsa dig om att åka till Gotlands medeltidsvecka när du har flyttat hit. Den brukar vara under sommaren i Visby och allt handlar bara om medeltiden då! Jag skulle dock rekommendera dig att lyssna på lite Sveriges Radio - Gotland P4 innan så du vänjer dig vid deras dialekt, jag älskar den men den är lite speciell!

Själv har jag vänner som är intresserade av vikingatiden, vilket jag nog också föredrar och det finns många marknader runtom i Norden genom hela sommarmånaderna. Åtminstone innan covid, det har fått ställas in en del de senaste två åren men nu ska det nog startas upp igen! Det finns garanterat flera medeltidsmarknader också runtom i Norden.

Tack för detta! Jag har redan träffat Styringheim (en del av Nordmark som är en del av SKA) på Facebook, och ha få vänner där på Gotland. Jag har hört mycket om medeltidsveckan och kan inte vänta att vara där en dag. Just nu har jag på mig en vikingklänning!



Last bumped by Basler Biker on Thu Mar 17, 2022 3:10 pm.

Native :us: Intermediate :sweden: :es:

Locked

Return to “Swedish / Svenska”