Basler Biker wrote: Wed Apr 09, 2025 4:59 pm
weerwater wrote: Mon Apr 07, 2025 8:23 pm
subfora: Grammatica; Vocabulair; Spelling; Oefeningen; Uitspraak; Bronnen.
...
De subfora hebben we, in principe, dacht ik: (of bedoel je iets anders?)
...
De forum namen en beschrijvingen kunnen steeds nog worden aangepast om dit te verduidelijken.
Ik bedoel eigenlijk zoiets:
Sprekend over een nieuwe forum structuur die getest wordt, gaan mijn gedachten direkt alweer verder dan de doelstelling die Duo ermee heeft.
Een goede structuur voorkomt namelijk dat mensen te lang moeten zoeken. Dat kan niet op internet, heb ik altijd geleerd. Men klikt weg.
De helderheid van een goede systematiek kan uitgangspunt zijn.
Daarvoor moeten gangbare taalkundige termen gebruikt worden.
Diverse subfora [Vragen], [De taal], [Verbeter me] en [Zinsdiscussies] dienen ( terugwerkend?) toegedeeld te worden aan
een van de hieronder opgesomde subfora, door de vraagsteller of door moderatie.
[Grammatica]
Onder grammatica kan je alles kwijt op het gebied van
bijwoord, zinsbouw, zinsontleding, ‘ `t kofschip’ en de gebiedende wijs.
[Vocabulair]
Nederlandse woorden en voorbeelden van hun toepassing.
Maar ook beantwoording van vragen over .
[Spelling]
Alles over de dubbele o, de ij, de sch en de s, en misschien
ook wel een kopje voor vragen over ‘stijl’.
[Oefeningen]
Hier zou ik een aantal oefeningen per thema aanbieden. Dus geen correctievragen maar oefeningen voor anderen,
door forumleden zelf bedacht of elders aangekocht.
[Uitspraak]
Ik herinner me van DL-forum, dat een redelijk deel van de leerlingen "wel eens" vragen stelden
omtrent de juistheid van [de uitspraak] van een woord op/door DL.
En dat forumleden daarop dan antwoord gaven. Daar kwam overigens nooit speciaal veel welles/ nietes aan te pas.
Voor [Uitspraak] zou ik een eigen 'sub-forum' creëren, puur omwille van de systematiek.
[Bronnen]
Onder het kopje [bronnen] zou ik op een taalforum publicaties van erkende kennisinstituten en geleerden verzamelen.
In ons geval, op het gebied van Nederlandse taalkunde.
[Media]
Waar denkelijk plaats te geven is aan online taalspelletjes, documentaires, krant- en tijdschriftartikelen, podcasts, muziek en dergelijke, ter ontspanning en (Nederlandstalig) vermaak.
Misschien iets voor een volgende re-shuffle. In elk geval succes gewenst.