Please, make sure that you read our Forum Guidelines.

You can use any username that you like when you join duome forum, yet it's better if you use your existing Duolingo username to unlock some extra features and avoid confusion while troubleshooting; in any case it's advised that you choose a different password for the forum.
~ Duome Team

New forum structure Nederlands/Dutch (NL/BE)

Moderator: Basler Biker

Duome Team

New forum structure Nederlands/Dutch (NL/BE)

Post by Duome Team »

The Duome Team is testing a new forum structure

We’re merging some scattered subforums, now grouped by target language (the language you’re learning or practicing). This means all topics about Dutch (target language) will be in one place, regardless of the user’s native language.

NL/BE indicates that this space covers Dutch as spoken in the Netherlands and Belgium, including linguistic nuances, culture, and other interesting details.

Tips for posting topics or replies:

• Preferably write in Dutch – it’s a great chance to practice actively!
  • Not confident yet? No problem! You’re welcome to use your native language or English as an alternative.

Why this change?

• Encourage more interaction among members.
  • Learn from each other’s languages and cultures while keeping the focus on Dutch.

Note: It’s not forbidden to write in another language—choose whatever you’re comfortable with. Just remember: the topic should always relate to Dutch (including Belgian and Netherlands variants).

We’d love your feedback on this new setup!

• Are you happy with it?
  • Do you see room for improvement?

Let us know your thoughts!

Best regards,
The Duome Team

John Little
Brazil

Re: New forum structure Nederlands/Dutch (NL/BE)

Post by John Little »

The thought of it frightens me but then, I'm English, and it would. :)

John661162

duome

Post by duome »

@John Little, be aware that your next post will be your #1000 ;)

weerwater

Post by weerwater »

Duome Team wrote: Wed Mar 26, 2025 3:11 pm

The Duome Team is testing a new forum structure

Let us know your thoughts!

Best regards,
The Duome Team

I think [my thoughts] testing things is what Duo forum is all about.
So add some strict time limits and measurable goals and your test is ready to go.
Otherwise it just is what it is.

Consider also, not only reshuffling around stuff already planted, but rationalising the subfora.
It could start with the use of more ordinary terminology: Grammatica; Vocabulair; Spelling; Oefeningen; Uitspraak; Bronnen.

Succes gewenst.

Dutch NL/BE-forum users: The Dutch I use is the so called ABN. I do not use any (mixed) Flemish.

Image

Basler Biker
Switzerland

Post by Basler Biker »

weerwater wrote: Mon Apr 07, 2025 8:23 pm

subfora: Grammatica; Vocabulair; Spelling; Oefeningen; Uitspraak; Bronnen.

De bedoeling is aangegeven in de aankondiging onder de titel "Immersie".

==> we vragen ons af of het samensmelten van 2 fora leidt tot meer interactie, en vragen van mensen die NL leren vanuit eender welke andere taal, dus niet enkel vanuit Engels.
==> De tweede bedoeling was om in dit forum maximaal NL te schrijven, zodat dit leerstof is (kan zijn) voor studenten.
==> En de derde bedoeling was om meer mensen uit te nodigen om zelf in het NL te schrijven, hoe "primitief" dat ook moge zijn, in het begin, en zich hier te laten verbeteren. (met het auto-annotation tool dat we aanbieden)

Meten doen we via het aantal bijdragen, nieuwe topics, antwoorden.
Google Analytics helpt duome daarbij.

De subfora hebben we, in principe, dacht ik: (of bedoel je iets anders?)

• woordenschat (= vocabularium)
  • verbeter me (=spelling, grammatica)
  • bronnen (= links naar oefeningen)
  • leerstof, bronnen, media (=bronnen)
  • uitspraak ==> dat is steeds moeilijk, en leidt steeds tot oneindig lange discussies over welles/nietes
    ==> het beste is om te verwijzen naar de juiste "YT" opnames en podcast bronnen

De forum namen en beschrijvingen kunnen steeds nog worden aangepast om dit te verduidelijken.

Dank voor uw reactie.

BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail.
Either you win or you learn, but you never lose. What doesn't kill you, makes you stronger.

Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / getting better every day :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

weerwater

Post by weerwater »

Basler Biker wrote: Wed Apr 09, 2025 4:59 pm
weerwater wrote: Mon Apr 07, 2025 8:23 pm

subfora: Grammatica; Vocabulair; Spelling; Oefeningen; Uitspraak; Bronnen.

...

De subfora hebben we, in principe, dacht ik: (of bedoel je iets anders?)

...

De forum namen en beschrijvingen kunnen steeds nog worden aangepast om dit te verduidelijken.

Ik bedoel eigenlijk zoiets:
Sprekend over een nieuwe forum structuur die getest wordt, gaan mijn gedachten direkt alweer verder dan de doelstelling die Duo ermee heeft.

Een goede structuur voorkomt namelijk dat mensen te lang moeten zoeken. Dat kan niet op internet, heb ik altijd geleerd. Men klikt weg.
De helderheid van een goede systematiek kan uitgangspunt zijn.
Daarvoor moeten gangbare taalkundige termen gebruikt worden.
Diverse subfora [Vragen], [De taal], [Verbeter me] en [Zinsdiscussies] dienen ( terugwerkend?) toegedeeld te worden aan
een van de hieronder opgesomde subfora, door de vraagsteller of door moderatie.

[Grammatica]
Onder grammatica kan je alles kwijt op het gebied van
bijwoord, zinsbouw, zinsontleding, ‘ `t kofschip’ en de gebiedende wijs.

[Vocabulair]
Nederlandse woorden en voorbeelden van hun toepassing.
Maar ook beantwoording van vragen over .

[Spelling]
Alles over de dubbele o, de ij, de sch en de s, en misschien
ook wel een kopje voor vragen over ‘stijl’.

[Oefeningen]
Hier zou ik een aantal oefeningen per thema aanbieden. Dus geen correctievragen maar oefeningen voor anderen,
door forumleden zelf bedacht of elders aangekocht.

[Uitspraak]
Ik herinner me van DL-forum, dat een redelijk deel van de leerlingen "wel eens" vragen stelden
omtrent de juistheid van [de uitspraak] van een woord op/door DL.
En dat forumleden daarop dan antwoord gaven. Daar kwam overigens nooit speciaal veel welles/ nietes aan te pas.
Voor [Uitspraak] zou ik een eigen 'sub-forum' creëren, puur omwille van de systematiek.

[Bronnen]
Onder het kopje [bronnen] zou ik op een taalforum publicaties van erkende kennisinstituten en geleerden verzamelen.
In ons geval, op het gebied van Nederlandse taalkunde.

[Media]
Waar denkelijk plaats te geven is aan online taalspelletjes, documentaires, krant- en tijdschriftartikelen, podcasts, muziek en dergelijke, ter ontspanning en (Nederlandstalig) vermaak.

Misschien iets voor een volgende re-shuffle. In elk geval succes gewenst.

Dutch NL/BE-forum users: The Dutch I use is the so called ABN. I do not use any (mixed) Flemish.

Image

Basler Biker
Switzerland

Post by Basler Biker »

Voilà. En nu rustig afwachten of de posts binnenstromen ;-)
viewforum.php?f=177-ik-spreek-leer-nederlands-nl-be

Last edited by Basler Biker on Fri Apr 11, 2025 8:31 pm, edited 1 time in total.
Reason: Test rollback

Either you win or you learn, but you never lose. What doesn't kill you, makes you stronger.

Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / getting better every day :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

weerwater

Post by weerwater »

Zal ik in elk geval de eerste ' Knieoefeningen' dan maar herplaatsen in het betreffende subforum? Deze kan de eerder geplaatste vervangen.

NB De uitleg is blijkbaar niet breedvoerig genoeg geweest. Jammer, maar het was ook niet veel meer dan een reactie op duome's teststructuur.
Mijn gedachte om 6 of 7 stuks sub-fora te behouden en deze heldere namen te geven, blijft geparkeerd op deze laptop.

Image

Basler Biker
Switzerland

Post by Basler Biker »

weerwater wrote: Sat Apr 12, 2025 12:15 pm

Zal ik in elk geval de eerste ' Knieoefeningen' dan maar herplaatsen in het betreffende subforum? Deze kan de eerder geplaatste vervangen.

NB De uitleg is blijkbaar niet breedvoerig genoeg geweest. Jammer, maar het was ook niet veel meer dan een reactie op duome's teststructuur.
Mijn gedachte om 6 of 7 stuks sub-fora te behouden en deze heldere namen te geven, blijft geparkeerd op deze laptop.

Ik kan niet helemaal meer volgen wat je eigenlijk wil, of wat je voorstelt dat we veranderen...

weerwater

Post by weerwater »

Laat ik mijn doel taal Noors nemen. ALs ik met een vraag over het dubbele lidwoord heb wil ik daarover iets vinden en als dat er niet lijkt te zijn een vraag plaatsen in het juiste rubriekje. Zo kan ik sneller weer door en komen de juiste mensen met mijn vraag in aanraking.
Hoe meer plekjes er zijn, hoe kleiner de kans dat ik snel iets relevants vind en hoe groter de kans dat ik afgeleid wordt door irrelevante materie.

In het Nederlandse deel is bijzonder veel content aanwezig. Maar er is nauwelijks iets te vinden waar je naar op zoek zou kunnen zijn als beginnend leerling. En bovendien zijn er titels gebruikt waar ook nog eens van alles onder terecht kan komen.

Daarom: mijn gedachte voor een volgende herziening: max 5,6 misschien 7 rubrieken en that's it. En maak titels trefzeker.'

Image

Basler Biker
Switzerland

Post by Basler Biker »

weerwater wrote: Sat Apr 12, 2025 7:42 pm

Laat ik mijn doel taal Noors nemen. ALs ik met een vraag over het dubbele lidwoord heb wil ik daarover iets vinden en als dat er niet lijkt te zijn een vraag plaatsen in het juiste rubriekje. Zo kan ik sneller weer door en komen de juiste mensen met mijn vraag in aanraking.
Hoe meer plekjes er zijn, hoe kleiner de kans dat ik snel iets relevants vind en hoe groter de kans dat ik afgeleid wordt door irrelevante materie.

In het Nederlandse deel is bijzonder veel content aanwezig. Maar er is nauwelijks iets te vinden waar je naar op zoek zou kunnen zijn als beginnend leerling. En bovendien zijn er titels gebruikt waar ook nog eens van alles onder terecht kan komen.

Daarom: mijn gedachte voor een volgende herziening: max 5,6 misschien 7 rubrieken en that's it. En maak titels trefzeker.'

Okee, geef ze maar, graag zelfs, de 7 trefzekere titels. Ik dacht dat je ze me vorige keer al gegeven had, en die staan er nu, toch?

Terloops - heb jij al iemand gezien die op een forum iets "zoekt" ??? 1000x per dag dezelfde vraag die de vorige keer al werd beantwoord. Net als in de vorige DL forums, en net als op r/...
Mensen zoeken niet meer. Toch niet op een forum waar alles door elkaar staat... 1 goede post tussen honderd incriminerende troll-posts.

Kijk ook eens naar het Zweedse forum hier. wat denk je van de structuur daar?
viewforum.php?f=22-swedish-svenska
Is m.i. héél duidelijk waar je moet/wil gaan in rondneuzen op zoek naar iets bepaalds.

Zeg gerust uw gedacht. Er wordt rekening mee gehouden. Maar kom dan met voorstellen en oplossingen, niet alleen met klachten achteraf.

Alvast - en dat is erg gemeend - dank voor uw reacties en bijdragen.

Post Reply

Return to “Algemeen”