Dear anyone,
Your duolingo forum registration isn't automaticaly transferred to duome forum so in order to join duome forums you need to register with your existing or any other username and email; in any case it's advised that you choose a new password for the forum.
~ Duome Team

Vad lockar med svenskan?

Moderator: Basler Biker

RazTheOne
Sweden

Vad lockar med svenskan?

Post by RazTheOne »

Vad är det egentligen som lockar folk att lära sig svenska? Med tanke på att Sverige är ett relativt litet land och att språket inte är särskilt stort globalt sett?

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Vad lockar med svenskan?

Post by Basler Biker »

För mig är det enkelt. Jag talar redan fyra språk och jag vill ha "fem-i-rad"

Dessutom ser jag ofta Stockholm på TV, i tyska serier som Inga Lindström, eller dokumentärer om Östersjökryssningar, på turné i Helsingfors, Sankt Petersburg, Talinn, Stockholm.

Så mycket snart från och med nu hoppas jag kunna göra en sådan tur, att gå från stad till stad på de moderna kryssningsfartygen, det senaste, från hurtigruten (NO) är (till och med?) helt elektriskt!


Basler Biker


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

Kristoffer71

Re: Vad lockar med svenskan?

Post by Kristoffer71 »

Häftigt!

Native 🇸🇪 🇫🇮 / fluent 🇩🇪 🇫🇷 / learning 🇪🇸

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Vad lockar med svenskan?

Post by Basler Biker »

Det hela började vara på flygplatsen, rygg mot rygg med en svensk barnfamilj (så jag fick reda på det först senare)
==> Actually it all started being at the airport, sitting back to back with a Swedish family (so it turned ou later) with kids.

Och mamman sa till ett av barnen "drick din soppa, och snabbt"
==> And the mother said to one of the kids "drick din soppa, och snabbt"

Och jag trodde jag hörde bara flamländska "drink u soep uit, gesnapt"
And I thought I heard just Flemish "drink u soep uit, gesnapt"
(which means, now I know a little better "drick din soppa, förstår")

Så jag sa "ja, om svenskan är så lik, då borde jag ta reda på lite mer om svenskan... Senare läste jag om "förenkling" och oa "ingen mer verböjning" (eftersom jag är för lat för att komma ihåg dem) så jag bestämde mig för "låt oss göra det"!
So then I said "well, If Swedish is that alike, and me being the laziest person to learn verb conjugations by heart,
then I must learn a bit more about Swedish...Then I read about "simplification" and I said "let's do it" !

PS: here on duome we have the chance to do at least as well as the Swedish Duolingo forum, and maybe better.
I wrote here what our aims are.


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

Post Reply

Return to “Allmän - General”