Dear anyone,
Your duolingo forum registration isn't automaticaly transferred to duome forum so in order to join duome forums you need to register with your existing or any other username and email; in any case it's advised that you choose a new password for the forum.
~ Duome Team

Do Dutch wear clogs? Topic is solved

Moderator: Basler Biker

User avatar
PtolemysXX
Uganda

Do Dutch wear clogs?

Post by PtolemysXX »

Clogs or "wooden shoes"? Apparently the latter translation is correct according to this sentence discussion:

In werkelijkheid zou ik nooit klompen dragen

Leviwosc
Netherlands

Re: Do Dutch wear clogs?

Post by Leviwosc »

This is more a question about the English language. But the Dutch word 'klompen' is translated as both 'clogs' and 'wooden shoes' in English.

User avatar
weerwater

Re: Do Dutch wear clogs?

Post by weerwater »

Die titel begreep ik in eerste instantie toch net even anders. Maar dat zal komen door persoonlijke herinneringen.

Is de klomp nog in gebruik bij ons?

Ja, Klompen worden anno 2023 nog steeds geproduceerd en gedragen in Nederland en België. Je kunt zelfs zeggen dat de interesse weer groeit.
De klomp is een type schoeisel dat je niet dagelijks moet gaan dragen. Voor je gewrichten zou dat niet goed zijn. Functioneel gebruik, bijvoorbeeld voor grondwerk en meer cultureel gebruik bij bijvoorbeeld festivals en lokale evenementen is op het platteland echter zeker niet uitzonderlijk.

Mijn eerste klompen kreeg ik toen ik zes werd. Ik kon/mocht toen 'echt' meehelpen in de moestuin bij mijn grootouders. Opa leerde me de klompen ook als gereedschap te gebruiken voor het aanleggen van mooie kweekbedden en paadjes. Zodra ik de tuin in ging gingen de klompen aan.
Dat je voeten op die leeftijd groeien was ook geen groot probleem. Opa had de gereedschappen om ze ruimer te maken, zodat ze zeker twee seizoenen meegingen.
Ook nu nog gebruik ik klompen om in onze eigen tuin te werken. Maar ik wissel wel af met laarzen en een stel oude bergschoenen. Dat geeft minder zand en ongedierte aan je voeten.

NB Just put it in Google translate to see what Google does to wooden shoes.

Image

Post Reply

Return to “Dutch”