Please, make sure that you read our Forum Guidelines.

You can use any username that you like when you join duome forum, yet it's better if you use your existing Duolingo username to unlock some extra features and avoid confusion while troubleshooting; in any case it's advised that you choose a different password for the forum.
~ Duome Team

Ten langen leste

Alles over de dubbele o, de ij, de sch en de s, en voor vragen over ‘stijl’ en "verbeter m'n tekst"

weerwater

Ten langen leste

Post by weerwater »

Hieronder heb ik een aantal vaste uitdrukkingen opgesomd die in het Nederlands als bepaling van tijd worden gebruikt.
Over het algemeen klinken de geselecteerde woordgroepen wat gedateerd.
Dat komt doordat ze nog elementen van de verouderde naamvallen in zich dragen. Desondanks zijn ze nog steeds gangbaar.
Een enkele wordt in ambtelijke en officiële documenten vaker toegepast dan in onderlinge communicatie in het dagelijks leven.
Je zult ze hoe dan ook nog lang (hoewel niet dagelijks ) blijven tegenkomen.

Dit type woordgroepen heeft een lastige spelling. Ten, ter en te; zijn, zijner en zijnen; liggen erg dicht bij elkaar.
‘Ten einde’ betekent iets heel anders dan ‘teneinde’! Goed opletten dus.

Er bestaan overigens meestal goede alternatieven voor deze uitdrukkingen die minder stijfjes klinken. Je kunt die alternatieven echter niet zo maar onderling uitwisselen in een zin. Er zal altijd een aanpassing van de zinsopbouw nodig zijn. In de tabel wordt van iedere uitdrukking een voorbeeldzin gegeven. De alternatieven worden ook genoemd, maar zonder een voorbeeldzin. Ik daag studenten graag uit deze zelf te bouwen. Tenslotte heb ik per uitdrukking aangegeven of deze algemeen gebruikt wordt (standaard) of enkel schriftelijk of formeel.

Bijwoord
English
Alternatief
Zinnen
Gebruik
in den beginne
In the beginning
aan het begin; bij de start
“In den beginne schiep God den hemel en de aarde.”
bijbels
indertijd
back then, formerly
in het verleden; in vroegere tijd; toen; eertijds
“Ik realiseer me, dat ik er indertijd nog veel meer moeite mee had dan nu.”
geschrift
te zijner tijd (t.z.t.)
in due course
als de tijd rijp is; later (een keer; in de toekomst); als het moment ervoor gekomen is; dan
“We zullen te zijner tijd andere maatregelen treffen.”
standaard
te allen tijde
at all times
altijd; op ieder moment; voortdurend
“Bij winkeldiefstal wordt te allen tijde de politie ingeschakeld.”
geschrift
te eniger tijd
at a certain time
op enig moment; op zeker moment; op een bepaald ogenblik
“Verdachte heeft te eniger tijd verklaard, in de gevangenis met K. over de dumplocatie gesproken te hebben.”
formeel
te bestemder tijd
at the appropriate time
op de aangewezen tijd; op de juiste, vooraf bepaalde tijd; het afgesproken moment; op een gepast moment
“De huidige tolheffing zal te bestemder tijd geheel komen te vervallen.”
formeel
ten langen leste
at long last
na lange tijd gewacht te hebben; op het laatste moment; op het laatst; eindelijk toch nog; te elfder ure; op het nippertje; op de valreep
“Na veel tegenslagen door storm en hoge golven en een weerbarstige bodemstructuur, werd de kabel verbinding ten langen leste met veel durf en vakmanschap hersteld.”
standaard
te elfder ure
at the eleventh hour
op het allerlaatste moment; op een ogenblik dat het bijna te laat is; op het nippertje; op de valreep
“De ondernemingsraad ging te elfder ure toch nog akkoord met de fusieplannen van de directie.”
geschrift
ten eeuwigen dage
forever
voor altijd; voorgoed; tot in de eeuwigheid; tot in lengte der dagen
“De Stichting zal ten eeuwigen dage dit landschap en het genot daarvan blijven beschermen.”
formeel
ten einde
finalised,over
voorbij; klaar
“De staking bij de postbezorgers kwam al snel ten einde”.
standard

Geraadpleegde bronnen:
https://anw.ivdnt.org/woordenlijsten
https://taaladvies.net/vaste-combinatie ... -algemeen/

Last edited by weerwater on Tue Oct 21, 2025 9:41 am, edited 2 times in total.

Dutch NL/BE-forum users: The Dutch I use is the so called ABN. I do not use any (mixed) Flemish.

Image

angus

Re: Ten langen leste

Post by angus »

Dat is grondig. Dank je wel.

Nog een, als ik mag: geen tijd meer (out of time) 8-)

Vlot Vlaams
Liechtenstein

Re: Ten langen leste

Post by Vlot Vlaams »

M.i. zijn "Ten einde" en "teneinde" de vreemde eenden in de bijt, in dit overzicht van "tijdsbepalngen".
Ze zijn geen "adverbials of time".

TEN EINDE
(komt/kwam/is/was/loopt/liep) ten einde = afgelopen, gedaan.

Waarbij ik "komen" persoonlijk een beetje raar vind klinken.
heuh ? De staking kwam al snel ten einde omdat de directie meteen instemde met de looneis.

Vlotter klinkt het m.i. met "zijn/is/was" of "lopen/loopt/liep".

• "Aan de staking kwam al snel een eind" of
  • "... werd al snel een eind gemaakt" of
  • "... was al snel ten einde."

De vergadering was al ten einde toen hij aankwam. Iedereen was al aan het inpakken.
De vergadering was al ten einde gekomen, want iedereen was al weg.

TENEINDE = om, met als doel...

• "De advocaat bezoekt morgen z'n mandataris teneinde de zaak te bespreken".
    Hier is "morgen" de bepaling van tijd.
    En "teneinde de zaak te bespreken" = de bepaling van "reden"

• Teneinde aan de vraag te voldoen werden gisteren de rekken nog eens aangevuld.
    Hier is "gisteren" de bepaling van tijd.
    En "teneinde aan de vraag te voldoen" = de bepaling van "reden"

Post Reply

Return to “Spelling”