Dear anyone,
Your duolingo forum registration isn't automaticaly transferred to duome forum so in order to join duome forums you need to register with your existing or any other username and email; in any case it's advised that you choose a new password for the forum.
~ Duome Team

Foilen gebeurt met een onderwater vleugel Topic is solved

Discussie - ik leer: Duits - Engels - Frans


Moderator: Basler Biker

User avatar
weerwater

Foilen gebeurt met een onderwater vleugel

Post by weerwater »

Afgeleid worden door taalfouten tijdens het lezen van de krant, heeft u dat ook wel eens?

Ik zou daarop willen antwoorden met een: jazeker.
Het betreft niet zozeer de papieren krant maar de Online nieuws media.
Natuurlijk mede in de hand gewerkt door de haast waarmee men de "nieuwssnacks" tot zich neemt, is elke afwijking van het standaard taalgebruik irritant. Zoiets brengt onmiddelijk de snelheid omlaag.

Dat overkwam mij ook gisteren weer bij het lezen van onderstaand berichtje op de NOS site:

Om in 2024 in Parijs opnieuw olympisch kampioen te kunnen worden, moest windsurfer Kiran Badloe twee dingen doen. 'Zijn' RS:X-klasse, die niet meer olympisch is, inruilen voor het nieuwe, spectaculairdere onderdeel foiling. En, hij moest 17 kilo aankomen.

Foilen gebeurt met een onderwatervleugel, waardoor Badloe nu bijna een meter boven het water surft en hij veel hogere snelheden haalt dan hij ooit deed op zijn surfplank. Bij het toenemen van de vaarsnelheid duwt de vleugel de plank omhoog, waardoor de weerstand afneemt en de snelheid toeneemt.

...

( https://nos.nl/artikel/2429427-badloe-i ... nen-worden )

Er zijn meerdere struikelmomenten aan te wijzen in dat kleine stukje tekst, maar mij stoort met name de keuze voor het werkwoord 'gebeuren'. Naar mijn mening een verkeerde keuze. Er wordt namelijk iets 'gedaan' met zo'n zeilplank. Er wordt niets mee gebeurd.
Ik ben erg benieuwd of dit door meer 'natives' zo ervaren wordt.


NB Is het wellicht een idee om een rubriek te openen omtrent het thema 'taalfouten in de media'?

Image

User avatar
SweNedGuy
Belgium

Re: Foilen gebeurt met een onderwater vleugel

Post by SweNedGuy »

De verleden tijd 'moest' is voor 2024 ook allerminst aagngwezen.

Bij het foilen gebruikt men een onderwatervleugel (?)
Bij het foilen wordt een onderwatervleugel gebruikt (?)
Foilen verloopt met een onderwatervleugel (?)

Speaking :netherlands: :fr: :uk: :es: Learning :de:(B2-) :it:(B1) Image :sweden: :portugal: Image (A)

Ghis333
Netherlands

Re: Foilen gebeurt met een onderwater vleugel

Post by Ghis333 »

Foilen doe je met een onderwatervleugel lijkt mij een goeie.

User avatar
Basler Biker
Switzerland

Re: Foilen gebeurt met een onderwater vleugel

Post by Basler Biker »

Ghis333 wrote: Fri Nov 25, 2022 11:52 am

Foilen doe je met een onderwatervleugel lijkt mij een goeie.

Inderdaad kort en goed.

Ik zie deze oudere post nu pas, maar ik merk inderdaad dergelijke fouten meer en meer, ook op de radio, en op teletext (op TV).

bv. "Er is deze ochtend een ontploffing gebeurd in Mechelen" =>
moet zijn "er is deze ochtend een ontploffing geweest ..." ... denk ik dan.
"De ontploffing gebeurde op het moment dat het huis leeg was"

't is wel vreemd dat men dan wel zegt :
"Er is een aanrijding gebeurd op de E19" terwijl "geweest" in dit geval voor mij ook wel kan.
Een aanrijding, tja, dat gebeurt wel eens vaker.

Daarentegen is een "ongeluk" altijd "gebeurd" is, en nooit "geweest" is. Denk ik.
Tenzij "Het is een ongeluk geweest waardoor hij zijn been verloor".

Ze vroeg "Wat is er gebeurd met jouw haar" ?
"Gewoon, ik ben bij de kapper geweest."


BB - Basler Biker - Positivity and constructiveness will prevail
Native :belgium: :netherlands: / fluent :fr: :de: :uk: / learning :sweden: / fan of :switzerland: (bs/bl)

Post Reply

Return to “ik spreek Nederlands”